Εκτύπωση

Ελληνικότητα

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

ellinikotita 14Η συζήτηση περί μιας (γαλλικής) ταυτότητας ως μέσου αντίστασης στην παγκοσμιοποίηση δεν προκαλεί αντίστοιχους προβληματισμούς στην Ελλάδα. Είτε διότι δεν μας αφορά, αφού εμείς (αριστεροί - προοδευτικοί) δεν πιστεύουμε σε μια εθνική αλλά σε μια διεθνοποιημένη ταυτότητα, είτε διότι η δική μας ταυτότητα (δεξιοί - συντηρητικοί) παραμένει αναλλοίωτη ανά τους αιώνες. Η ελληνική ταυτότητα φαίνεται να συμπιέζεται μεταξύ μιας εθνοαρχαϊκής και μιας διεθνιστικής κατανόησής της. Αμφότερες έχουν έναν αντικοινωνικό χαρακτήρα, αφού η μεν πρώτη εξιδανικεύει μια κοινωνική συνθήκη, τις μεταβολές της οποίας δεν μπορεί/θέλει να παρακολουθεί σε βάθος χρόνου, ενώ η δεύτερη, που δεν ορίζεται ως προς το περιεχόμενό της επαρκώς, απαξιώνει την ελληνικότητα και τα σύμβολά της.
Εκτύπωση

Τοπική διακυβέρνηση αντί πελατειακής αυτοδιοίκησης

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

dimarxeio-alimouΣκηνή πρώτη: ο πρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας Γιώργος Πατούλης κατηγορεί την αναπληρώτρια υπουργό Κοινωνικών Ασφαλίσεων Θεανώ Φωτίου ότι έκοψε τη χρηματοδότηση του Σικιαρίδειου Ιδρύματος, με αποτέλεσμα να περιέλθουν σε δεινή θέση παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η υπουργός απαντά ότι αναβαθμίζει το ίδρυμα και απέδωσε πολιτικά κίνητρα στον πρόεδρο της ΚΕΔΕ για την κριτική του. Σκηνή δεύτερη: ο γαλαντόμος υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης ανακοινώνει ότι θα λύσει «οριστικά» το θέμα των συμβασιούχων, μονιμοποιώντας 30.000 εξ αυτών που καλύπτουν «πάγιες και διαρκείς ανάγκες» (κατά παράβαση της ρητής συνταγματικής απαγόρευσης). Τέτοιες σκηνές μιας μόνιμης διελκυστίνδας μεταξύ κεντρικού κράτους και Τοπικής Αυτοδιοίκησης χαρακτηρίζουν τη σχέση τους.
Εκτύπωση

C4I, πιέσεις τρίτου τύπου, πολιτικές ελέγχου, και διαφθορά

Συντάχθηκε απο τον/την Έφη Λαμπροπούλου on .

kxdofrcqdq51e2fe96842a0Πριν λίγες ημέρες διαβάσαμε στον Τύπο ότι απειλείται κατάσχεση ελληνικής δημόσιας περιουσίας στις ΗΠΑ, εξαιτίας υπολοίπου οφειλής 40 εκατ. ευρώ της χώρας για το C4I. Το C4Ι [Command, Control, Coordination, Communications, and Integration] ή σκωπτικά «συμφορά» για το υπουργείο Δημόσιας Τάξης, ήταν ένα σύστημα σύγχρονης τεχνολογίας για την ασφαλή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων 2004. Περιελάμβανε 30 υποσυστήματα και θα συντόνιζε την οδική κυκλοφορία, τη δημόσια τάξη και ασφάλεια, την πολιτική προστασία και τους Αγώνες. Αστυνομία, πυροσβεστική, ακτοφυλακή, ένοπλες δυνάμεις και κέντρο πρώτων βοηθειών μπορούσαν με τα δεδομένα που τους παρέχονταν, να αξιολογούν την κατάσταση σε πραγματικό χρόνο και να λαμβάνουν αποφάσεις.

Εκτύπωση

Ανοιχτότητα και ηλεκτρονική διακυβέρνηση κατά του πελατειακού κράτους

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

Karkatsoulis 8Στη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό αποκαλύφθηκε ότι η ηλεκτρονική υποδομή, που είναι απαραίτητη προκειμένου να λειτουργήσει η προβλεπόμενη διαδικασία, δεν είναι έτοιμη και ο χρόνος που θα παραδοθεί δεν μπορεί να προσδιοριστεί. Μέχρι τότε, εννοείται, ότι οι μεγαλο-μπαταχτσήδες θα μπορούν να συνεχίσουν να πίνουν τη σαμπάνια τους εις υγείαν των κορόιδων. Το ίδιο ακριβώς επαναλήφθηκε με το νόμο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων. Στις διατάξεις του, στις οποίες συναίνεσε και η αντιπολίτευση, προβλεπόταν η δημιουργία ενός portal μέσα από το οποίο να μπορεί κανείς να ολοκληρώνει τις αναγκαίες διοικητικές διαδικασίες. Ο κόμβος δεν έχει γίνει και, σήμερα, οι διαδικασίες ακολουθούν την πεπατημένη (της συναλλαγής και του ρουσφετιού). Για τις προμήθειες ισχύουν τα ίδια, για την «δεξαμενή στελεχών» του Δημοσίου από την οποία θα επιλέγονταν οι προϊστάμενοι, τα ίδια.

Εκτύπωση

Πολυνομία και ανομία

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

polyanomiaΗ έξαρση της εγκληματικότητας το τελευταίο διάστημα οφείλεται, εν πολλοίς, σ' έναν απίθανο νόμο (Ν.4416/2016), εμπνευστής του οποίου ήταν ένας δικαιωματιστής υπουργός. Με τον συγκεκριμένο νόμο χορηγήθηκε ευρύτατης έκτασης αναστολή σε βαρυποινίτες με την αιτιολογία των κακών συνθηκών διαβίωσής τους στις φυλακές. Χαρακτηριστικό όλων όσοι ομνύουν στον ατομικιστικό δικαιωματισμό είναι η περιφρόνηση και απαξία του κοινωνικού συνόλου και των δικαιωμάτων του όπως κατοχυρώνονται μέσω των κανόνων δικαίου. Να σημειωθεί ότι οι ιδεοληπτικοί της εθνολαϊκιστικής κυβέρνησης περιφρονούν τους κανόνες δικαίου και τους φορείς παραγωγής τους, ιδίως δε το Κοινοβούλιο. Μάλιστα, ξεπέρασαν και τη χειρότερη στιγμή της ελληνικής νομοθέτησης από τη Μεταπολίτευση και εντεύθεν, που ήταν το «βρώμικο 1989». Τότε, η κατά τα προσχήματα «οικουμενική» κυβέρνηση κατάφερε να φέρει στη Βουλή και να ψηφίσει 43 νόμους (κάκιστης ποιότητας). Εκείνο το χαμηλό ξεπέρασε, όμως, το 2015 ο κυβερνών αριστεροδεξιός συνασπισμός, αφού παρήγαγε εν συνόλω 36 νόμους, εκ των οποίων 3 ήταν Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και 7 κυρώσεις συμφωνιών με άλλες χώρες

Εκτύπωση

Σωφρονιστική πολιτική μεταξύ σφύρας και άκμονος

Συντάχθηκε απο τον/την Έφη Λαμπροπούλου on .

Prison EstoniaΚατά τη διάρκεια των τελευταίων 20 ετών, όλες ανεξαιρέτως οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν προσπαθήσει να ελέγξουν τον υπερπληθυσμό των φυλακών με αλλεπάλληλες τροποποιήσεις της νομοθεσίας, αυξάνοντας τα όρια μετατροπής της ποινής, διευρύνοντας τις προϋποθέσεις για την αναστολή της, μειώνοντας το διάστημα για τη χορήγηση της υφόρον απόλυσης, και επιχειρώντας κατά καιρούς διάφορες άλλες μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας παρεμβάσεις. Μακροπρόθεσμα, όλες οι προσπάθειες έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικές. Περιέργως, οι κυβερνήσεις εξακολουθούν να επιμένουν σε αυτές, αδιαφορώντας για τις αλλαγές της εγκληματικότητας, της σύνθεσης και της οργάνωσης των ποινικών παραβατών άμεσα συνδεδεμένες με τις κοινωνικο-οικονομικές εξελίξεις σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, αποφεύγουν την εισαγωγή και υποστήριξη μιας σύγχρονης διαχείρισης των φυλακών και της ευρείας χρήσης της τεχνολογίας για να μειώσουν το κόστος, να βοηθήσουν το προσωπικό σε πιο αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων του, υπακούοντας σε κομματικές-πολιτικές σκοπιμότητες και συντεχνιακά συμφέροντα.

Εκτύπωση

Τι θα κάνουμε χωρίς νερουλάδες στην Ελλάδα του 2017;

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

IrrigationΓια τους μη επαΐοντες τα αρκτικόλεξα «ΓΟΕΒ» / «ΤΟΕΒ» δεν λένε τίποτα. Ούτε και το ανάπτυγμά τους σε «Γενικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων» και σε «Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων» βοηθάει να καταλάβει κανείς κάτι περισσότερο, πέραν του ότι φαίνεται να είναι δημόσιοι οργανισμοί. Για τους γνωρίζοντες, οι οργανισμοί εγγείων βελτιώσεων είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που συστάθηκαν βάσει ενός νόμου του 1958 (N.Δ. 3881/1958). Διακρίνονται σε τοπικούς (ΤΟΕΒ) που είναι, κατά τη νομική τους μορφή, αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις με σκοπό τη διαχείριση έργων για τη διανομή των υδάτων άρδευσης και σε γενικούς (ΓΟΕΒ) που είναι περιφερειακές υπηρεσίες (πρώην νομαρχιακές του Υπουργείου Γεωργίας). Ανήκουν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (Ν.1943/1991 & Ν.1892/1990) γιατί επιδιώκουν κοινωφελείς σκοπούς. Η παρεχόμενη απ’ αυτούς υπηρεσία έγκειται στη διοίκηση των υδάτων, τη ρύθμιση της χρήσης τους, τη διανομή και την αστυνόμευσή τους, τη διοίκηση, συντήρηση και λειτουργία των εγγειοβελτιωτικών έργων όπως επίσης και τη μελέτη και κατασκευή συμπληρωματικών έργων.

Εκτύπωση

Από την τυπική στην ουσιαστική αξιολόγηση

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

xeriaΜια ακόμη αξιολόγηση που δεν κλείνει. Μια αξιολόγηση που είναι «στο τσακ» να κλείσει. Μια αξιολόγηση που θα κλείσει ως περήφανη νίκη ή ιταμή ήττα του κ. Τσίπρα. Ο (πολιτικός) χορός γύρω από την αξιολόγηση καλά κρατεί. Η επικέντρωση στα δυό-τρία ζητήματα της αξιολόγησης που μένουν άλυτα χειραγωγεί την κοινή γνώμη. Είναι μια βολική στρατηγική για όλους. Με μια αίσια έκβαση, η κυβέρνηση θα μπορεί να ισχυρίζεται ότι κατάφερε να μεταπείσει τους «τοκογλύφους δανειστές». Οι δανειστές θα μπορέσουν κι αυτοί να δείξουν την πυγμή τους απέναντι στους μη-προτεστάντες νοτιοευρωπαίους και να καθησυχάσουν τα εκλογικά τους ακροατήρια. Και τα προβλήματα; Εννοώ, τα δικά μας προβλήματα: Ο πελατειασμός, η διαφθορά, η ανομία, η αναξιοκρατία; Αυτά που αποτελούν την αιτία κι όχι το αποτέλεσμα της έλλειψης ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας, της πολυνομίας/κακονομίας/στρεψονομίας, της καθυστέρησης της δικαιοσύνης, των ανάπηρων θεσμών και της εύθραυστης δημοκρατίας μας; Αυτά θα τα έχει αντιμετωπίσει η αξιολόγηση; Τυπικά, ναι, κάποια εξ αυτών, ουσιαστικά όχι.

Εκτύπωση

Τι συγκροτεί το έλλειμμα διακυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ;

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

elleima diakyvernisisΗ κυβέρνηση δείχνει εξαιρετικά ικανή να επιρρίπτει ευθύνες για πράξεις και παραλέιψεις σε όλους, αφήνοντας, όμως, στο απυρόβλητο το δικό της έλλειμμα διακυβέρνησης. Τι συγκροτεί, όμως, έλλειμμα διακυβέρνησης;

1. Η αδυναμία εφαρμογής μιας εξαγγελθείσας πολιτικής: Τυπική τέτοια περίπτωση είναι η αποκαλούμενη «μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού», η οποία κατέληξε να είναι οριζόντιες, τυφλές και, σε μεγάλο βαθμό, λάνθασμένες περικοπές. Ο ΕΦΚΑ είναι η ιδεοτυπική μορφή μιας αναποτελεσματικής ασφαλιστικής δομής. Κι αυτό, βεβαίως, δεν είναι άμοιρο του διάτρητου θεσμικού πλαισίου που του εγκατέλειπε ο κ. Κατρούγκαλος.

Εκτύπωση

Ανάπτυξη και πελατειακό κράτος: έννοιες αμοιβαία αποκλειόμενες

Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Καρκατσούλης on .

AnaptyixiΤο ότι η χώρα χρειάζεται ένα σχέδιο εξόδου από την κρίση, στο οποίο οι περισσότεροι- δανειστές, διεθνείς οργανισμοί και ελληνικές κυβερνήσεις- φαίνεται να συμφωνούν, μοιάζει αυταπόδεικτο. Το ότι το σχέδιο αυτό δεν υπάρχει είναι, επίσης, γεγονός αδιαμφισβήτητο. Το ότι το σχέδιο αυτό πρέπει να επικεντρώνεται στο πώς θα δημιουργηθούν δουλειές και θα επανέλθει η οικονομία σε μια αναπτυξιακή πορεία, ακούγεται επίσης κοινότοπο. Πάντως, προς το παρόν, και για έναν «ανεξήγητο» λόγο, οι δουλειές χάνονται και η οικονομία βουλιάζει. H συζήτηση για την ανάπτυξη μοιάζει να είναι μια «κανονιστική προσδοκία» η οποία, ενώ δεν επιβεβαιώνεται, εξακολουθεί να αποτελεί πεποίθηση πολλών. Ο λόγος που η έννοια της ανάπτυξης παραμορφώνεται οφείλεται στην ύπαρξη μιας υπερκείμενης, επικαθορίζουσας έννοιας και πρακτικής, του πελατειασμού. Έννοια με παράδοση που λειτουργεί ως κώδικας αυτο-αναφοράς του ελληνικού πολιτικού συστήματος, επί εκατονταετίες, διαστρέφει και ακυρώνει όχι μόνο ό,τι έχει νοηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού διαφωτισμού αλλά και κάθε μεσο-μακροπρόθεσμο ορθολογικό σχεδιασμό. Έννοια εκ διαμέτρου αντίθετη προς την οικονομικότητα και την αποδοτικότητα, αποτέλεσε το πρότυπο οργάνωσης και λειτουργίας όχι μόνο του κράτους αλλά και της οικονομίας και της κοινωνίας στην μετα-δικτατορική Ελλάδα.

Περισσότερα Άρθρα...

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter μας.